Thursday, April 3, 2008

Insan....., di depan Tuhan

Salam perkenalan!

Rasa begitu kekok sekali, untuk mulakan bicara.....

Tapi, insan dicipta untuk berkomunikasi...., dan kini, blogging wadah mudah, cepat, meluas, berkesan. Saya pun ikut berblog.

Pagi Juma'at akhir Rabi'ul Awwal, dengan nama Allah Yang Menciptakan Pena, saya mulakan.

Sebuah doa kudus peninggalan Junjungan Mulia, pembuka bicara.

Wahai Allah,
aku, 
       maha lemah
tolonglah,
       perkuatkan ku

aku, 
       teramat hina
tolonglah,
       muliakan ku

aku, 
       miskin melarat
tolonglah,
       kayakan ku.......

Lisan Nabi yang mulia, telah melafazkan rangkap ini, tentunya dalam Bahasa Arab, dengan bunyi dan makna yang amat indah. Merendah, di titik paling bawah, di hadapan Tuhan Yang Maha Perkasa. Diucapkan oleh insan Termulia, untuk teladan insan seperti kita. Siapalah kita? 

Megah kita dengan rasa mulia diri, kebolehan dan bakat, kawan dan temabn yang hebat, berpangkat dan berdarah mulia, kekayaan, kemewahan dan segala hajat boleh dipetik sesuka rasa, berjaya dan terus berjaya. Apa perlunya Tuhan dan di mana Tuhan?

Singgah sebentar di wadi Kenabian, pulang kepada dirimu, hitung ketika segalanya lesu dan hilang. Di situ, Tuhan tetap menunggu.

Biarlah kita berlutut dan sujud di depan Rabb yang Maha Tinggi dan merasakan kehinaan diri, miskin dan lemah di hadapan Maha Mulia, Maha Kuat dan Maha Kaya.

Lalu hinanya kita bukan untuk dipijak, miskin melarat bukan untuk dinista dan dhaif bukan untuk dijajah dan diratah! Bukan!

Di sana ada Maha Kuat, Maha Kaya, Maha Mulia. Di sanalah tempat kita bersandar...............

No comments: